Adam Scheinherr na kole
City cycling,  Městem na kole,  Prahou na kole,  Urban cycling

Bike Stories #10

V pátek 22. května odpoledne jsem vzala na projížďku na kole Prahou Adama Scheinherra, náměstka primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a nezávislého kandidáta politické strany Praha sobě. Jak nám to během dopravní špičky a dne v týdnu, který je tím nejhorším pro jízdu na kole šlo a jaké změny pro cyklisty v Praze chystá se dozvíte v našem rozhovoru.

Když jsme spolu vjížděli cykloobousměrkou v Šeříkově ulici na Kampu, volal jste na mně: „Tohle trvalo 10 let!“ Proč i na první pohled tak malé změny, jako je „pár tahů štětcem na vozovku“, jsou v Praze na dlouhou dobu?

No, protože nebyla vůle, a když není vůle, tak se nic neděje. A také je to hlavně o politickém vedení. Pokud politické vedení chce dělat nějaké cyklo opatření, tak ho snadno udělá, a pokud nechce, tak ho neudělá.

Jak se Vám se mnou jelo? Vedla trasa, kterou jsem zvolila, i místy, kudy běžně sám jezdíte nebo jste měl možnost poznat něco nového? Měl jste během naší jízdy strach z aut?

Já provozu jezdím běžně, takže jsem na to celkem zvyklý, i ze strany řidičů. Trasa byla příjemná a největším překvapením pro mě bylo, když jste mě vzala do galerie, ve které jste pracovala.

Naše vyjížďka zahrnovala i přesun přes Železniční most na Výtoni. Nabádala jsem Vás, ať přes něj jedeme, ale nakonec jsme kola oba vedli. Jak to bude s mostem dál? Můžou se cyklisté těšit na to, že v budoucnu bude jízda na kole přes most povolena?

Já doufám, že most bude opraven a zachráněn, protože ministerstvo kultury už třikrát potvrdilo, že je to naše kulturní památka. My za to bojujeme, ale zároveň bojujeme i o to, aby tam vznikla nová třetí kolej. Ta by mohla být vybudována jako nový jednokolejný a velice subtilní most, který nebude narušovat tu starou památku. A na něm by měla být zavěšená lávka, která by byla dostatečně široká alespoň 3 – 4 metry tak, aby umožňovala jízdu pro cyklisty a zároveň, aby nástup na lávku byl bezbariérový z obou stran.

A proč se tam tedy teď nesmí jezdit na kole?

Světlá šířka lávky mostu je nyní 1,7 metru a to zkrátka není bezpečné, když například jedou dva cyklisté proti sobě nebo když je tam kočárek, tak by mohla nastat nějaká horší situace, a proto to není povoleno.

Jaké jsou Vaše prvotní vzpomínky na kolo?

Měl jsem takové modré kolo a pořád jsem z něj padal a měl odřená kolena.

Pocházíte z Prahy? Kdy a proč jste se začal věnovat politice a stal se veřejně činným?

Z Prahy nepocházím. Narodil jsem se v Jižních Čechách. Ale od té doby, co jsem v Praze, tak se velice zajímám o své okolí a místní politiku, a tím pádem jsem se dostal i k záchraně Libeňského mostu, který považuji za jediný most s kubistickými prvky na světě. Navíc, všechny ty podklady, které jsem si získal, hovořily o tom, že není nutné jej bourat, a proto jsem začal vystupovat pro jeho záchranu. Díky tomu, že jsem bedlivě studoval všechny materiály a mám inženýrské pozadí, byl jsem schopný si vybudovat nějakou pozici u politků a nakonec jsem tím mým bojem skončil u Prahy Sobě a stal jsem se náměstkem pro dopravu.

A proč tak velký zájem zrovna o tento most? Bylo to kvůli tomu, ze jste bydlel na Praze 7?

Obecně, já jsem se zajímal o všechny kubistické památky, a pak za mnou přijel jeden známý z Itálie, architekt, a chtěl jít jen po kubistických památkách, a já jsem až tenkrát zjistil, že ten most kousek ode mě, který jsem dříve považoval za rozpadlý most na zbourání, má vlastně velkou památkovou hodnotu.

K jaké evropské nebo světové metropoli by jste z hlediska cyklistiky přirovnal Prahu a proč?

Z hlediska kopcovitosti můžeme Prahu přirovnat třeba k Curychu, ale tam mají mnohem větší podíl cyklistické dopravy. Myslím, že je to kolem 7 až 10%. V Praze klidně my můžeme mít ten cíl na 5 až 7% podílu cyklistů. Lidé nemají moc rádi přirovnání k velkým městům. Já bych třeba rád přirovnal k Vídni, která je podobná kulturně i počtem obyvatel, ale zase není kopcovitá. Takže, když mluvíme o cyklistice, tak vybírám ten Curych…

V Curychu jsou s cyklistickými opratřeními už v mnohém před námi. Mají je všude na všech ulicích, i vedlejších, a snaží se proto něco dělat. My u nás teď teprve začínáme.

Jezdíte do práce na kole? Na jakém kole jezdíte? Jak daleko a kudy?

Jezdím, a myslím si, že obzvlášť v létě jezdím tak tři čtvrtiny jízd na kole. V zimě méně, možná o polovinu nebo čtvrtinu. Záleží, jaký mám zrovna program.

Mám úplně obyčejné staré trekové kolo, které si myslím, že je dobré, že mi ho nikdo neukradne. A mám na něm dané speciální pláště, ve kterých se líp přejíždí koleje a zároveň i kostky. Jsou to takové balónové pneumatiky.

Mám to asi 4 km a jedu podél řeky, takže to mám vlastně velice příjemné.

Jezdíte tamtudy po náplavce, jak jsou ty dva hladké pruhy pro cyklisty, a pak těsně před Čechovým mostem náhle skončí a následují kočičí hlavy s výšlapem k Rudoflinu?

Ano, ale tam to už brzy opravíme. Do konce srpna to bude hotové.

Podle čeho se rozhodujete, jestli pojedete na kole a jaké volíte oblečení?

Já nemám rád cyklistické sportovní oblečení a myslím si, že na kole jde normálně jezdit v městském oblečení, zvlášť, když je to nějaká vzdálenost do 5 až 6 km, tak se člověk nějakým způsobem nezpotí, takže volím normální oblečení do práce.

Jezdíte na kole i v zimě?

Jezdím. Ne tolik, ale jezdím. A když jsem byl malý, tak jsem dokonce jezdil do školy na běžkách, když bylo hodně sněhu. Spolužáci se mi smáli, co to mám za boty.

Jaké výhody má podle Vás kolo a co Vám jízda na něm dává?

Podle mně má kolo obrovské výhody. Člověk je svobodnější, může se zastavit kdekoli, kohokoli uvidí, tak může hned zareagovat. Popovídat si, snadno zastaví, snadno to kolo někde zaparkuje, nemusí hledat parkování, tak jako s autem. Může si zvolit jakoukoli trasu, a zároveň, když ho člověk využívá cestou do práce, tak si tím splní i pár minut sportu, který by měl každý z nás denně dělat.

Jaká je Vaše oblíbená část Prahy na kole?

Nejoblíbnější jsou ty části podél řek, ať už je to A2 v Modřanech a dál nebo směrem na sever k Řeži.

Jaký vztah máte k automobilové dopravě? Máte řidičák?

Mám řidičák, autem jezdím, ale používám ho jenom, když skutečně potřebuju – když nestíhám nebo když jedu nějakou velkou vzdálenost.

Jak se na kole v provozu hlavního města cítíte? Máte pocit, že se k Vám řidiči chovají ohleduplně?

Řidici bývají často nervózní, ale myslím si, že se to hodně lepší, že už respektují i ostatní účastníky jako cyklisty. Bohužel tu stále máme velice málo infrastruktury pro cyklisty, takže občas se člověk opravdu cítí nebezpečně a musí hlavně dávat pozor okolo sebe.

Jaká místa v Praze jsou podle Vás nejhorší a kritická pro jízdu na kole? Máte nápady, co by se nimi mohlo udělat?

Nejhorší je průjezd skrz centrum. Je to dáno tím, že je to historické centrum, které bylo postavené už od dob Karla IV. a uličky jsou tu velice úzké, takže se tam velice špatně dostává cyklistická infrastruktura. Navíc musíme se vyrovnat s tím, že jsme v pražské památkové rezervaci. Ale určitě tam spousta věcí udělat jde, a já si myslím, že to bylo vidět i třeba teď, během pandemie, když se snížil počet automobilů ve městě, tak v podstate cyklisté se na silnicích cítili mnohem bezpečněji a vyjeli do ulic. A myslím si, že obrovským krokem a posunem by bylo uzavřít Smetanovo nábřeží a Malou Stranu pro tranzitní dopravu, čímž by se tam snížila automobilová doprava o nějakých 30 % a zlepšily se v mnohém podmínky, jak pro městskou hromadnou dopravu, tak pro pěší a cyklisty.

Jaké jsou Vaše konkrétní zásahy do veřejného prostoru v Praze? Měl jste šanci díky svému postavení něco zásadního ovlivnit? Jak moc bylo náročné si náměty prosadit mezi „úředníky“?

S úředníky se vzdyčky domluvíme. Všechno, co se navrhuje, tak je v rámci českých norem nebo technických podmínek ministerstva dopravy, takže málokdy máme nějaký problém. Problém třeba je na Praze 8, kde silniční správní úřad bojuje proti cykloobousměrkám, které už tam jednou existovaly, a už to třikát dokonce shodil soud, že ty cykloobousměrky měly vzniknout. Já jsem se v tom neangažoval, ale když jsem nastoupil, tak jsem řekl, že se mají naplňovat všechny strategické dokumenty města, a všechny hovoří o tom, že se má implementovat cyklistická infrastruktura, když se rekonstruuje ulice. A my to tak vždycky děláme.

Prioritní je pro nás MHD a ti nejslabší účastníci provozu, což je pěší doprava. Snažíme se proto vylepšit veřejný prostor a bezpečí pro pěší. A většinou se tam vejde obojí, jak auta, tak cyklisté, bez toho, aniž by se navzájem omezovali. To je podle mě to nejlepší řešení. Vždy, když někam dostanene ten cyklopruh. Cyklista se vám pak neplete mezi auta a tím pádem řidič auta si můze být jistý, že mu tam cyklista nevjede a cyklista se zase cítí bezpečněji ve svém pruhu. A tak občas nerozumím těm žabomyším válkám, že někdo někde namaloval cyklopruh a všichni proti němu křičí, že to je zhůvěřilost.

Prozraďte svůj nejhorší vs. nejlepší zážitek na kole.

V Marsei do mě nabouralo auto. Naštěstí se mi nic nestalo, ale to kolo to odneslo, takže už jsem odtamtud neodjel a ta paní ujela, ani se nezastavila a nezeptala se, jestli se něco stalo, a já jsem měl úplně zkřivenej ráfek, takže jsem nemohl odjet.

A jednou jsem jel v dešti a na silnici byla voda. Jel jsem docela rychle, a v té vodě byla ukrytá díra. A jak jsem do ní vletěl, tak jsem přeletěl přes řidítka. Tak to byly asi nejhorší zážitky, co si tak vzpomínám za poslední dobu.

A nejlepší zážitek? Pokaždé, když se jedu někam projet, tak se cítím dobře, protože si provětrám hlavu.

Máte nějaká oblíbená místa v Praze, kam si na kole zajedete sednout třeba na kafe?

Nemám jeden oblíbený podnik, ale rád si třeba zajedu na náplavku.

Oblíbená trasa nebo tip na projížďku a zajímavé místo.

Jak jsem dříve jezdil do Řeže, tak si myslím, že tam je to velice krásné, když jedeme okolo Hradiště. Pravý Hradec a na druhé straně je Levý Hradec, což je jeden z nejstarších kostelů v Čechách a pak Sedlecké skály. Je to krásná projížďka, takže to všem doporučuji, směrem na sever pohodlná cyklostezka bez aut, občas teda bývá přeplněná, ale doporučuju.

Jezdíte na kole jen dopravně nebo i sportovně?

Jezdím pouze dopravně, případně rekreačně. Jinak nejezdím.

Děláte nějaký sport?

Nedělám žádný sport.

Co jste si odnesl z nouzového stavu během koronaviru? Jak z Vašeho pohledu ovlivnila situace dopravu v Praze?

Pro mě nejzásadnější z pozice náměstka pro dopravu je, že, když poklesla automobilová doprava ve městě, tak poklesl počet cestujících v MHD, ale naopak počet pěších a cyklistů se zvýšil. Počet pěších jen o pár procent oproti normálu, ale počet cyklistů šel až na 233 %. Je proto jasné, že je tady obrovský potenciál, že spousta lidí by ráda jezdila do práce na kole, ale dovolili si to, až ve chvíli, když došlo k určitému poklesu automobilové dopravy a cítili se bezpečně.

Zároveň, si ale myslím, že nám ty data říkají, že když došlo k poklesu a pořád ještě se držel pokles automobilové dopravy – 20 % oproti normálu, tak i v rámci automobilové infrastruktury se nikde nekonaly žádné zácpy a průjezd Prahou byl plynulý. A to vlastně znamená, že kdyby se podařilo 20 % řidičů přemístit na jiné složky dopravy, ať už mhd, kolo nebo pěší, tak to bude win win řešení pro všechny. Řidiči budou moci jezdit plynule a zároveň, budeme mít bezpečnější prostředí, méně emisí, hluku a to by mělo být naším cílem. Když se podíváme na modal split, tak my máme jeden z nejlepších na světě díky MHD, kdy to vychází na nějakých 46 %. Pak mame 29 % pěších, 1% cyklistů a 24 % v autě. Pokud by se nám to podařilo snížit na 20 %, tak si myslím, že se nám v Praze bude žít mnohem lépe.

A osobně, ani moc nevím, protože jsem měl pořád hodně práce. Určitě je to obrovská zkušenost i z pozice řízení města, protože jsem se účastnil krizových štábů a musel jsem rozhodovat operativně, někdy z minuty na minutu. Ale to, co mi to dalo osobně možná je, že jsem byl příjemně překvapený, jak se vzbudila ohromná vlna dobrovolníků, kteří v té situaci pomáhali, a že když to řízení z pozice státu nebylo ideální, že to ti dobrovolníci v podstatě zachránili.

Na kole Prahou je aplikace, která vznikla v roce 2017 ve spolupráci s projektem Čistou stopou Prahou. Kolik pražských cyklistů aplikaci aktuálně využívá? Proč by ji měli cyklisté pro pohyb na kole ve městě využívat a jaká je její nejlepší funkce nebo výhoda oproti jiným aplikacím?

Všem bych doporučoval používat tuto aplikaci, protože je vytvořená přímo na pražské prostředí. Je dělaná ve spolupráci s pražskými vývojáři ČVUT, ve spolupráci s odborem dopravy, IPR a operátorem ICT. Na jejím vývoji se podílely všechny městské firmy. Vaplikaci je ihned reagováno na jakékoli změny, které nastávají v infrastruktuře. Můžete tam dostávat i pravidelné informace, co se daný den děje z pozice cyklistiky nebo jestli je nějaká akce jako servis na kolo zdarma, kdy jsme na náplavce dělali zakladní servis všem, kdo potřeboval.

Její hlavní přínos je ale ve sběru dat, která z apliakce sbíráme. Sbíráme, kde lidé jezdí, jak jezdí, a to nám pomáhá při budování infrastruktury a při obhajování cyklistické infrastruktury, ať už před policií nebo městskými částmi. Například nám to dává data, kde cyklisté jezdí nedovoleně v protisměru. A proto víme, které jednosměrky jsou využívány i přes zákaz, obousměrně cyklisty, a to nám dává podklad, abysme tu ulici přizpůsobili, aby to byla obousměrka nebo abysme to tam povolili. Když využíváte třeba Stravu, tak tato data nezískáte.

Aplikace je dlouhodobě kladně hodnocena. V roce 2019 si aplikaci nainstalovalo 9 426 lidí, hledalo se v ní 86 609 tras a zaznamenáno bylo celkem 53 159 jízd.

Spolupracujete nebo jste v kontaktu s některými pražskými cyklo spolky a komunitami?

Tak, že bych přímo spolupracoval se asi nedá říct, spíš kdykoli mě nebo kdokoli někam pozve nebo mi napíše, tak se snažím pomoci a reagovat na to. Město spolupracuje třeba s automatem na pořádání soutěže Do práce na kole, což si myslím, že je výborná věc.

Na co nejvíc se v tomto roce těšíte?

Osobně už se strašně těším až mi skončí karanténa až budu moci jít na dovolenou. Potřebuju si odpočinout. A z pozice města se teším až se nám povede dokončit tento rok. Já doufám, že tento rok bude jeden z nejúspěšnějších pro cyklistiku vůbec, protože tolik investic, které máme letos připraveno pro zlepšení cykloinfrastruktury nikdy v Praze nebylo. Těším se, až to na konci roku budeme moci shrnout a doufám, že to bude opravdu úspěch a že to bude vidět i v těch ulicích.

Chtěl byste něco vzkázat holkám a klukům na kole, kteří by taky chtěli jezdit městem, ale mají strach z aut?

Nebojte se, zkuste si to třeba nejdřív na bikesharingovém kole, teď máme v Praze už dvě společnosti, Rekola a Next bike. A není to tak hrozné, jak si myslíte, a je to jen o tom prvním momentu vyrazit.

Pokud má nějaký cyklista/cyklistka náměty na zlepšení nebo jiné připomínky k dopravní infrastruktuře na koho se může obrátit?

Můžete využít server zmente.to, když je něco porouchané nebo rozbité a nebo můžete napsat také přímo mě.

Co by tedy nejvíc pomohlo v propojení řidičů a cyklistů?

Já si myslím, že to přijde časem samo a je to hlavně o tom vzájemném respektu. Řidiči si musí zvyknout na cykloinfrastrukturu a cyklisti musí být ohleduplní a dodržovat předpisy, a myslím, že pak spolu můžeme v pohodě žít a jezdit kolem sebe.

Dotazy od fanoušků z Instagramu

Bude v rámci týdne mobility zase myčka kol?

Myčka kol letos nebude, to se omlouvám, musíte si letos kolo umýt sami 🙂

Já jsem toho pána loni přemluvil, aby sem přijel až z Rakouska, a bylo to super, ale je to vlastně velice nakladné. Já jsem myslel, že se k tomu, přidají nějaké cykloservisy, které v praze působí, a že si tu myčku kol třeba objednají, ale bohužel se to nepovedlo, ona stojí asi půl milionu.

Myčka na kola v rámci Evropského týdne mobility.

Jak vnímáte bikesharing v Praze?

Bikesharing je super. Měl by se nám povést za město ještě nějakým způsobem zvýhodnit, aby fungoval i v rámci lítačky, když máte předplacený kupon na MHD, tak by to chtělo propojit. To si myslím, že je velká chyba, že to stále nejde.

Problém je třeba s koloběžkami, což je také bikesharing, ale z vetšiny je to bikesharing, který je využíván primárně turisty a ne místními, takže proto my se snažíme nastavit nějaká pravidla, která by nastavila podmínky za kterých tady bikesharingové společnosti mohou fungovat, a to hlavně z toho důvodu, aby nebyl zaneřáděný veřejný prostor, a zároveň, aby tu fungovaly ty společnosti, které si dokážou ohlídat to, že jejich uživatelé jezdí bezpečně a nezpusobí nějaké problémy v rámci bezpečnosti provozu nebo na chodnících. Proto jsme vytvořili i iniciativu ke změně zákona, aby města mohla nastavovat podmínky pro bikesharingový provoz.

Jinak si myslím, že bikesharing je super a je právě příležitostí pro ty lidi, kteří kolo nemají a bojí se. Kolo si vypůjčí s kamarádem, popojedou 2 km a zjistí, že to vlastně v Praze není tak hrozné, a pak kolo začnou využívat častěji a nebo si třeba pořídí i svoje vlastní.

Jakou nejodvážnější věc jste kdy udělal?

Jel jsem do Tádžikistánu pracovat do mlékárny! Hledal jsem nějakou praxi přes agenturu iaeste, což je studentská agentura, která zajišťuje praxe napříč světem. Studenti si to dělají sami sobě. A mě bylo nabídnuto, že můžu jet buď do Německa nebo do Tádžikistánu, tak jsem si vybral Tádžikistán.

Kdy konečně Praha doopravdy začne omezovat IAD ve prospěch pěších a cyklistů?

Já si myslím, že to přímo není o omezování, ale v historickém centru se to snažíme udělat. Například teď jsem to udělal ma Smetanově nábřeží a chtěli bychom omezit celkově tranzitní dopravu skrz obě nábřeží, jak Malou Stranu, tak Staré Město. Na většině jiné infrastruktury si myslím, že můžeme spolu žít s automobily a vytvářet cykloinfrastrukturu bez toho, aniž bychom automobily nějakým způsobem omezovali. Pokud dojde k omezování, tak to pak dochází ke zbytečným válkám a střetům.

Kdy se Praha konečně vrhne do pořádné segregované infra pro kola? Funguje, ale bojíme se jí dělat?

Nebojíme se ji dělat, ale není to v pražském prostředí jednoduché. Máme několik cyklostezek, po kterých dojedete až do centra města. Díky zprovoznění podjezdu pod Čuprovou ulicí podél Rokytky se dostanete z Vysočan až k Mánesově mostu úplně po segregované cestě. A takových je víc, ale je to zkrátka o tom historickém prostředí.

My se teď ve spolupráci s městskými částmi snažíme, a obzvlášť se nám povedlo na severovýchodě Prahy spolupracovat na tom, že připravujeme cyklostezky podél železnice. To je prostředí, kde se nedá stavět, kde je ochranné pásmo dráhy, ale je to idealní prostředí, kde udělat separátní cyklostezku. Tím neomezíme žádná auta a zároveň vybudujeme bezpečnou cyklostezku, která navíc nemá žádné, prudké sklony, protože vede podél železnice, která taktéž nejde do velkého stoupání či klesání, takže je to nejlepší řešení pro všechny.

Rozhovor probíhal 20. 6. 2020 po Skypu, když byl Adam Scheinherr v povinné karanténě.

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..